Vereniging Ambachtelijk IJscentrum heeft het bestaande protocol aangepast naar de nieuwe voorwaarden die gelden per 1 juni. De basis die er al stond, is hiermee uitgebreid. “Dit protocol staat als een huis”, stelt voorzitter Teun Loonen namens de branchevereniging. Het protocol wordt vrij beschikbaar gesteld, voor zowel leden als niet-leden van de branchevereniging.

Met ingang van 1 juni worden de maatregelen voor de horeca versoepeld. IJssalons zijn een geheel eigen afdeling binnen de horeca. “Hier gaat het om relatief korte verblijfsduur, ten opzichte van een verblijf in bijvoorbeeld een restaurant of een café. Om deze en meer redenen hebben we een protocol opgesteld specifiek voor bereiders en verkopers van ambachtelijk ijs”, laat voorzitter Loonen weten.

In het protocol worden de opties afhalen, bezorgen en drive through behandeld. Deze mogelijkheden worden sinds de intelligente lockdown volop benut door veel ijsondernemers. “Daarbij vullen we de opties aan met de regelgeving voor zitgelegenheid binnen, terras en wat voor veel ijssalons geldt: enkele zitjes buiten.” Het protocol houdt zich strikt aan de basisvoorwaarden van het RIVM: afstand houden, drukte vermijden, handen wassen en thuisblijven wanneer je ziek bent. “Toch ook basisvoorwaarden waaraan iedere zichzelf respecterende ondernemer zich aan houdt – ze werken immers allemaal volgens de Hygiënecode voor ambachtelijke ijsbereiding.”

‘Als de kosten zwaarder wegen dan de baten, is het misschien het overwegen waard om de opties bezorgen, afhalen en drive through verder uit te bouwen.’

Afweging

Voor veel ijsondernemers zal blijken of het openstellen van terras en zitgelegenheid binnen haalbare kaart is. Ambachtelijk IJscentrum heeft een checklist opgenomen in het protocol. Aan de hand daarvan zal de ondernemer zelf de afweging moeten maken of het wel zo verstandig is om te starten met de ‘gastenprocedure’ zoals die nu plaats moet vinden. Loonen: “Een tafeltje in een ijssalon of op het terras beslaat doorgaans minder dan 1,5 vierkante meter. Voor veel zaken zal het heel lastig worden om die afstand te handhaven. Als de kosten zwaarder wegen dan de baten, is het misschien het overwegen waard om de opties bezorgen, afhalen en drive through verder uit te bouwen.”

Inzetten op genietmoment

Enkele tips die Ambachtelijk IJscentrum in het protocol geeft, zijn: stel een coronacoördinator aan, laat gasten wachten tot ze naar een tafeltje begeleid worden en spreek elkaar aan op het naleven van de regels. Ook wordt geadviseerd om de controlevragen die gesteld moeten worden voordat een gast plaatsneemt, tijdens het (digitale/telefonische) reserveringsproces te laten plaatsvinden. “Zo kan de ondernemer tijdens het verblijf van de gast optimaal inzetten op het genietmoment.”

Extra handig zijn de twee bijlagen: een samenvatting van de maatregelen die per 1 juni gelden en een checklist voor medewerkers van de ijssalon. Loonen: “Plak deze twee A4-tjes in het zicht van de medewerkers en iedereen weet gelijk waar hij/zij aan toe is.”

Tijdelijk document

Loonen benadrukt dat dit om een tijdelijk document gaat. “Het protocol is per direct in te zetten en wordt aangepast wanneer het kabinet met herziene maatregelen komt. Dit communiceren we via onze kanalen, zoals de website en de ledenpagina op Facebook.” De branchevereniging stelt het document voor de gehele ambachtelijke ijssector beschikbaar. Het protocol is te downloaden vanaf onze Corona-pagina.

Menu