Genomineerd voor IJssalon van het Jaar 2023: IJs & Spijs

folder_openAmbachtelijk IJscentrum, Nieuws, Wedstrijden

Nog even genietend van het zonnetje en de rust zit Mark van Gaal, eigenaar van IJs & Spijs in Haps, met een bakje koffie op de bank. “De start van het ijsseizoen is wat rustig, zeker gezien het weer van de afgelopen weken” geeft Van Gaal aan. “Er is op dit moment nog geen druk op de ketel” vult hij aan. Maar het nieuwe ijsseizoen kon voor Van Gaal niet beter starten, winnaar worden van de Gouden IJsspatel en zich zo automatisch plaatsen voor IJssalon van het Jaar 2023.

De ontlading van al die jaren voorbereiden
Van Gaal kijkt terug op een mooie IJsVak-Gala en uiteraard een geweldige uitreiking: “Op het moment dat mijn naam werd genoemd, als winnaar van De Gouden IJsspatel, kwam er een behoorlijk ontlading.” Van Gaal vervolgt: “We zijn al 16 jaar in de voorbereiding voor wat betreft de basis van ons ijs. Zo is hier al best wel wat aan veranderd, we hebben de basis wel aangepast en ook eens gekeken hoe we het iets minder zoet konden maken. Af en toe vallen ook ingrediënten weg, die dan weer vervangen moeten worden. Maar daar blijft het niet bij, want we luisteren ook heel goed naar de wensen van onze klanten. Velen willen namelijk een gezonder ijsje eten en daar hebben we dan ook zeker op ingesprongen.”

Juryleden tevreden over de basis
“Wat me heel goed stemde was dat de structuur van het wedstrijdijs goed was” zegt Van Gaal tevreden. “Onze basismix is door alle juryleden als zeer goed bestempeld en dat is natuurlijk de basis voor al ons ijs. Wanneer dat dan staat, dan heb je al meer dan de helft al in de pocket. Dat geldt niet alleen voor het wedstrijdijs, maar voor al het ijs wat wij in onze ijssalon serveren.”

Hoe verliep de wedstrijd?
Op deze vraag is Van Gaal duidelijk: “Er was weinig stress, ik begon relaxt aan de wedstrijd. Dat kwam mede omdat ik al vaker had meegedaan met de IJsVak wedstrijden, dan weet je precies wat er gaat komen.” Van Gaal over de ijsmachine: “Vooraf heb ik uiteraard eerst gecontroleerd of de ijsmachine schoon was. Daarbij draaide ik mijn wedstrijdijs af op de Valmar, een machine die ik ken. Het instellen was zo gedaan en dan kun je ook direct aan de slag met het ijs. Dat geeft altijd heel veel rust en hoef je je alleen maar op het wedstrijdijs te concentreren.”

Voor de hoeveelste keer doe je mee met IJssalon van het Jaar?
“We zijn al meerdere keren genomineerd voor IJssalon van het Jaar, in 2014, 2017 en 2019. In 2017 mochten wij ons IJssalon van het Jaar noemen. We hopen dat dit jaar natuurlijk weer te gaan evenaren, we hebben ons er in ieder geval op ingezet”, vertelt een enthousiaste Van Gaal.

Heb je nog dingen anders gedaan voor deze verkiezing? Om meer kans te maken op de titel IJssalon van het Jaar?
“Eigenlijk hebben we niks aangepast, dan hoe we nu al met elkaar en in de ijssalon werken. Wel hebben we de week na de uitreiking een teamvergadering gehad, om het belang van deze wedstrijd te bespreken met elkaar. Zo hebben we alle neuzen dezelfde kant op en kunnen we werken naar de IJssalon van het Jaar” verklaart Van Gaal.

Van Gaal legt verder uit: “Wel ligt er een draaiboek in de ijssalon. Daarin vinden onze medewerkers alle documenten en beoordelingen van de afgelopen nominaties. Daarbij ligt ook de Hygiënecode. Alles ligt makkelijk bij elkaar en onze medewerkers sporen we geregeld aan om dit in te kijken, als er even een verloren uurtje is. Gelukkig is alles uitgebreid door te nemen en is voor iedereen duidelijk waar er naar gekeken wordt. Maar eigenlijk hebben we deze werkwijze al volledig omarmt in onze ijssalon.”

“Wat we wel ieder jaar terug laten komen is het thema ‘Gastvrijheid’. Tijdens een gezellige en ongedwongen avond worden er verschillende situaties, door middel van rollenspellen met een echte acteur, nagespeeld. Zo leren onze medewerkers weer even hoe ze op bepaalde situaties kunnen reageren” zegt Van Gaal. “Natuurlijk verkopen we een ijsje, maar de gastvrijheid is in de beleving van onze klanten net zo belangrijk!”

Hebben jullie al juryleden op bezoek gehad?
“Op 1e Paasdag hebben we al een commissielid mogen ontvangen. Gelukkig kwam diegene net na de spits binnenlopen. Het was zeker een blije verrassing om op zo’n dag iemand te mogen ontvangen.” Van Gaal vervolgt: “Het bezoek is goed verlopen. De dames hadden alles netjes onder controle in de ijssalon en op het terras en de keuken was netjes. Hij heeft ook een lekker ijsje gegeten en heeft zijn beoordeling prima kunnen uitvoeren.”

Heeft dit jurylid nog iets losgelaten over de beoordeling?
“Natuurlijk laten ze helemaal niks los over de beoordeling zelf. Toch heeft diegene aangegeven dat de dame achter de counter duidelijk uitleg heeft gegeven over de wedstrijd en uiteraard ons wedstrijdijsje stracciatella. Dat is natuurlijk altijd al heel fijn om te mogen horen, want dat betekent wel dat ons personeel goed op de hoogte is” vertelt Van Gaal.

In hoeverre speelt de IJssalon van het Jaar-verkiezing binnen jouw ijssalon?
“Iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Het speelt eigenlijk altijd wel in onze ijssalon en niet nu alleen omdat we aan deze wedstrijd meedoen. We werken altijd zo met elkaar. Het is ook niet heilig om dingen anders te doen. Het wordt meer en meer een maatstaf, wanneer je ijssalon van het jaar wordt” legt Van Gaal uit. “Het is en blijft natuurlijk wel een momentopname en je kunt altijd een steekje laten vallen. Maar iedereen weet gewoon wat er van hem of haar verwacht wordt en daar vertrouw ik op.”

Hoe reageren jouw klanten?
“Voor onze gasten is het iets magisch als er een stikker hangt waarop staat ‘Beste stracciatella ijs van Nederland’. Daarvoor komen ze dan toch echt even naar onze ijssalon toe. Ze komen dan natuurlijk wel met een bepaald verwachtingspatroon naar ons toe. Alles moet gewoon goed zijn, altijd!” vindt Van Gaal.

Heb je de hygiëne-inspectie al gehad? Zo ja, hoe verliep deze?
“Nou, we dachten dat we de inspectie verleden week kregen, maar dat bleek de reguliere audit te zijn. Heel jammer dat deze niet voor de beoordeling meetelt, want we hadden een score van 100 uit 100. Dus wij hopen dat de inspectie voor de nominatie dit ook laat zien. We kunnen nu in ieder geval al wel zeggen dat het staat als een huis” zegt een vastberaden Van Gaal.

Waar heb je de beker staan?
“De beker staat uiteraard in de ijssalon, vooraan bij de counter. Je kunt er echt niet omheen. Daar wordt ook echt altijd naar gevraagd, het is het gespreksonderwerp van de dag. ‘Hoe lang duurt dat dan?’ ‘Wanneer wordt dat bekend gemaakt?’ Er wordt echt meegeleefd door al onze klanten” zegt een trotse Van Gaal.

Heb je nog promotie in de winkel opgehangen?
“We hebben buiten een beachflag staan waar het logo ‘finalist’ op staat en natuurlijk de tekst ‘Lekkerste Stracciatella ijs van Nederland’. Het logo hebben we doorgevoerd op onze website en meerdere keren gedeeld op social media.
Maar ook op onze nieuwe menukaart hebben we zelfs het logo laten drukken. Het viel allemaal precies samen en wij  konden de persen nog net een dagje tegenhouden. De nieuwe menukaart met logo lag donderdags, drie dagen na de uitreiking, al bij ons in de ijssalon. Dat is toch super!”

Benieuwd naar IJssalon IJs & Spijs, neem dan gerust een kijkje:
Website: Home | ijs en spijs | Haps
Facebook: IJs & Spijs | Haps | Facebook
Instagram: IJs & Spijs Haps ❤️ IJs & Chocolade (@ijsenspijshaps) • Instagram-foto’s en -video’s

Related Posts

Menu