Nu de maatregelen om het nieuwe coronavirus tegen te gaan wederom zijn verscherpt, zien wij een positieve verandering in de houding van ondernemers en consumenten. Het lijkt erop dat de noodzaak om het virus en de gevolgen van verspreiding ervan serieus te nemen, bij de meeste mensen binnen is gekomen. Toch lijkt het of voor sommige ondernemers ‘omzet maken’ nog steeds prioriteit nummer 1 is.
Koninklijke Horeca Nederland komt vandaag met een update van de richtlijnen – als serieus, dringend advies richting de horeca. Daarbij worden ijssalons concreet genoemd. Het betreft de afdeling van KHN in Breda, die naar onze mening het heel goed doet wat betreft het naleven van de richtlijnen. Gezien Noord-Brabant ‘voorop loopt’ in deze crisis, gaat Ambachtelijk IJscentrum mee in het advies en de voorwaarden die KHN Breda opstelt. Wij citeren:
- Geen drinken / eten in de zaak, echt VERBODEN.
- Geen terras/bar tafels buiten de zaak
- Geen stoelen en tafels in de zaak dusdanig dat daar mensen op kunnen zitten.
- Het consumeren van ijs en friet in de directe omgeving (inclusief “dicht” terras) van je zaak is VERBODEN.
- Advies is dus ook nog steeds van ons neem nu het zekere voor het onzekere en richt een loketfunctie in.
- Je bent namelijk afhankelijk van de gasten die naar je zaak komen en die moeten luisteren, die heb je wellicht niet in de hand. Maar de verantwoordelijkheid ligt wel bij jou als ze het wel doen.
- Dan is het ook nog zo dat het AFHALEN is, dat betekent dat ook ijssalons NIET hun normale bedrijfsvoering kunnen voeren net als de rest van de horeca dat niet kan en mag. Maar ijs bijv verpakt in een bakje in een tasje mee zouden moeten geven. Mocht je toch dan bijv een hoorntje ijs met spikkels gaan verkopen, zijn de onderstaande maatregelen direct van toepassing.
Doe er alles aan om de 1,5 meter regel na te leven
Poster met ‘restricties’ niet meer voldoende
- Zet lijnen op de vloer en buiten op het trottoir
- Zorg voor een in- en uitgang
- Laat klanten vooraf bestellen, via facebook, mail, app
- Geef klanten bijvoorbeeld een tijdslot: op dit moment kunnen ze hun bestelling afhalen
- Betalingsmogelijkheid pin, maar een tikkie kan bijvoorbeeld ook (bij bestelling vooraf telefoonnummer laten doorgeven)
- Maak kant-en-klare halveliter- en literbakjes om uit te kiezen – niet meer ter plekke scheppen
- Zet een bezorgservice op: bestellen op dagen X en X, bezorgen op dagen X en X
- Communiceer niet alleen: ‘we zijn open voor afhalen’, maar geef PRECIES aan hoe het vanaf nu werkt. Geef aan dat er gevolgen zijn voor jou als ondernemer als men zich niet aan de regels houdt!
Heb je zelf tips aan collega’s? Deel ze op onze Facebook ledenpagina (Leden Ambachtelijk IJscentrum, alleen voor leden)