Ingezonden: ideeën voor inzet flexwerkers ‘Fase 2 coronacrisis’

folder_openAlgemeen, Coronacrisis

Ons bestuurslid Leon Kees van IJssalon Kees in Geldrop is al druk aan het brainstormen over de invulling van de werkzaamheden in ‘Fase 2’ van de coronacrisis. Fase 2 houdt in: de periode ná de ingrijpende coronamaatregelen, wanneer er ‘ruimte’ is voor een leven op anderhalve meter afstand van elkaar. Hij hoopt gauw weer een beroep te kunnen doen op zijn flexkrachten. Daarvoor heeft Kees een werkwijze opgesteld, waar collega’s wellicht hun voordeel mee kunnen doen. Het was even puzzelen, maar Kees heeft er vertrouwen in. “Daarom deel ik het graag met jullie. Haal eruit wat je ermee kunt doen en vertaal het waar mogelijk naar je eigen situatie. Het is geen pasklaar plan, maar wellicht een welkome inspiratie.”

Plan van aanpak Flexkrachten

Allereerst zijn we op 14 april begonnen met een korte vragenlijst. Daarop de vragen:

  • Wil/kun je weer werken wanneer de maatregelen van de overheid zijn versoepeld?
  • Zijn jouw ouders/verzorgers het hiermee eens?
  • Heb je (besmettingsgevaarlijk) contact gehad met een van je collega’s of anderen?
  • Ben je extra beschikbaar ten opzichte van de periode vóór de coronacrisis (ervanuitgaande dat sport en school ook weer worden hervat).
  • Specifiek voor ons bedrijf hebben we ook gevraagd of medewerkers beschikbaar zijn op maandag*

In teams werken

Dan nu het praktische idee om werkbaar en veilig om te gaan met een grotere groep flexwerkers. Op basis van hun beschikbaarheid gaan wij het team van (bij ons 25) flexkrachten verdelen in vijf groepen. Elke groep krijgt een eigen kleur. De medewerkers worden grotendeels ingezet op doordeweekse avonden en in het weekend. Nu gaan we ervoor zorgen dat er altijd maar één ‘kleur’ aan het werk is:

  • Team Geel op maandagavond onder leiding van Manager 1
  • Team Rood op dinsdagavond onder leiding van Manager 2
  • Team Paars op woensdagavond onder leiding van Manager 3
  • Team Groen op donderdagavond onder leiding van Manager 1
  • Team Blauw op vrijdagavond onder leiding van Manager 2

Overdag werken we met één vaste kracht en de managers (die in die setting op 1,5 meter afstand van elkaar kunnen werken). De weekenddiensten (vier, middag en avond) worden verdeeld over de teams en schuiven gedurende vier weken in de planning door.

‘Door met telkens één teamkleur te werken is in geval van besmetting niet je hele team verdacht, maar slechts 20%’

Wanneer je zorgt dat je in alle teams elke taak kunt vervullen, kun je in principe je mensen inzetten zonder dat ze geheel willekeurig met elkaar in contact komen. Dat is een relatief veilige manier voor de medewerkers: ze perken het aantal contacten. En dit maakt het veiliger voor je bedrijf. Immers, als één medewerker besmet raakt, is slechts 20 procent van je personeel verdacht en niet je hele team! Telkens staat één teamkleur op de vloer – er vindt geen overlap plaats.

De grootste verantwoordelijkheid ligt bij je manager(s): zij hebben in principe nog wel wisselend contact met twee groepen. Maar van hen zou je verantwoordelijk gedrag het meest mogen verwachten.

Leon Kees: “Wellicht past bovenstaande werkwijze ook binnen jouw bedrijf. Neem het in deze nog rustige tijd eens door. En zorg ervoor dat je klaar bent voor wat komen gaat. HIermee geef je ook een duidelijk signaal af aan je flexkrachten: je wilt weer aan de slag, maar wel op een veilige manier. Maak je gekleurde teams groot genoeg, zodat ze ook in geval van verlof of niet-coronaverzuim elkaars diensten kunnen overnemen.”

Heb je ideeën, suggesties of aanvullingen? Laat het ons weten: mail naar communicatie@ijscentrum.nl of deel je gedachten in onze Facebook-ledengroep. Alleen samen komen we deze lastige tijd door!

————————————-

*Maandags open

Wanneer een meer soepele bedrijfsvoering weer mogelijk is, verruimen we onze openingstijden. Normaal is het bedrijf op maandag gesloten. Dit lijkt ons de meest efficiËnte manier om iets van de verloren omzet op korte termijn terug te halen. Misschien een idee als je ook een seizoensbedrijf hebt, of een impulsgevoelig bedrijf. Niet alleen haal je zo je omzet terug; je geeft medewerkers ook de kans om wat van hun gemiste uren in te halen.

Tags: coronacrisis, coronamaatregelen, flexkrachten, ijssalons, inzet personeel, personeel

Related Posts

keyboard_arrow_up